Φλωρεντία, 2014. Τo ίδρυμα Prada αναλαμβάνει να αποκαταστήσει και να συντηρήσει το περίφημο Last Supper, που βρίσκεται στο τέμπλο της εκκλησίας Santa Croce. Το αριστούργημα του Giorgio Vasari, φιλοτεχνημένο το 1546 υπέστη μερική καταστροφή από τις πλημμύρες του ποταμού Αρνο το 1966.
Παρίσι, 2019. Μεγάλη πυρκαγιά καταστρέφει μεγάλο μέρος της Παναγίας των Παρισίων, ένα από τα αριστουργήματα της γοτθικής αρχιτεκτονικής. Ο Francois-Henri Pinault, CEO του ομίλου Kering δρα άμεσα, συνεισφέροντας 100 εκατομμύρια ευρώ για την αναστήλωση του ιστορικού μνημείου. Στα βήματα του ακολούθησε ο Bernard Arnault με μια δωρεά ύψους 200 εκατομμυρίων ευρώ.
Ο οίκος Fendi γιόρτασε τα 90 του χρόνια με μια φαντασμαγορική επίδειξη στο συντριβάνι Fontana di Trevi, όπου η Βella Ηadid και άλλα supermodels έμοιαζαν να περπατούν πάνω στο νερό, καθώς δεν φαινόταν το γυάλινο πάτωμα που ήταν τοποθετημένο πάνω από τα νερά. Το μνημείο, που είχε κατασκευαστεί το 1736, είχε ανάγκη μεγάλης αποκατάστασης την οποία ανέλαβε ο οίκος Fendi δίνοντας το καθὀλου ευκαταφρόνητο ποσό των 2,5 εκατομμυρίων.
Πέρα από τα ιστορικά μνημεία, καθοριστική είναι η στήριξη των luxury brands στην σύγχρονη τέχνη, καθὠς είτε δημιουργούν αυτόνομα ιδρύματα σύγχρονης τέχνης ή συνεισφέρουν σε μεγάλα μουσεία, ενώ συχνά υποστηρίζουν εκπαιδευτικά προγράμματα τέχνης. Ο οίκος Cartier πρωτοστατεί από το 1984 με το Fondation Cartier d’ Art Contemporaine στηρίζοντας τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία. Στη συνέχεια δημιουργήθηκε το Fondatione Prada, ένας δραστήριος εκθεσιακός χώρος σε κτίριο που υπογράφει ο Rem Koolhas, το Fondation LVMH στο φουτουριστικό κτήριο του Frank Gherry και πολλά άλλα.
Θεματοφύλακες λοιπόν της Δυτικής πολιτιστικής κληρονομιάς, όλο και περισσότεροι οίκοι μόδας αισθάνονται καθήκον τους να αναλάβουν και να προωθήσουν την καλλιτεχνική δημιουργία και κληρονομιά. Τις τελευταίες δεκαετίες ο χώρος της μόδας δείχνει απόλυτο σεβασμό στο χώρο του πολιτισμού και στις τέχνες, από όπου άλλωστε αντλεί έμπνευση.
Οίκοι μόδας επιθυμούν να στηρίξουν πολιτιστικά έργα συλλογικής μνήμης και ταυτότητας της χώρας στην οποία ανήκουν η δραστηριοποιούνται. Τα νούμερα είναι σημαντικά ακόμη και αν αναλογιστεί κανείς ότι χώρες όπως η Ιταλία έχει νομοθεσία-art bonus- σύμφωνα με την οποία υπάρχει ειδική φορολογία που δίνει σημαντικά κίνητρα σε όσους θέλουν να επενδύσουν στην αποκατάσταση της πολιτιστικής κληρονομιάς. Ιδίως σε χώρες με αρχαιολογικά μνημεία όπως η Ιταλία και η Ελλάδα όπου το Υπουργείο Πολιτισμού αδυνατεί να καλύψει τα δυσθεώρητα κονδύλια για συντήρηση αλλά και ανάπτυξη της πολιτιστικής κληρονομιάς οι σύγχρονοι μαικήνες από το χώρο της μόδας κάνουν πολιτική.
Συμπέρασμα
Είναι σημαντικό για τους σύγχρονους μαικήνες του πολιτισμού να υιοθετούν τρόπους και στρατηγικές που στηρίζουν τον πολιτισμό αλλά που παράλληλα τους φέρει σε διάλογο με την κοινωνία. Αναπτύσσουν δραστηριότητες μέσω των οποίων εξελίσσουν την πολιτιστική δραστηριότητα της χώρας τους ενώ ταυτόχρονα οι ίδιοι εδραιώνονται με ρόλο κομβικό. Πρόκειται, κατά μία έννοια, για μια εξελιγμένη στρατηγική πολιτικής, διπλωματίας και εταιρικής κοινωνικής ευθύνης.