Τα δύο έργα του Γιάννη Μόραλη που κατέλαβαν την 2η και την 4η αντίστοιχα θέση της δημοπρασίας. Αριστερά: «Silhouette / La bas au loin et près de la mer» (2006). Δεξιά: «Fille Nue» (1979) . Courtesy of Bonhams

Θετική η ανταπόκριση στη δημοπρασία του Bonhams στο Παρίσι

Με θετικό πρόσημο για την Ελληνική τέχνη έκλεισε η δημοπρασία του οίκου Bonhams που πραγματοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα στο Παρίσι. Η διοργάνωση της 19ης Μαΐου, που στέφθηκε με μεγάλη επιτυχία, αποτελεί μέρος του προγράμματος επέκτασης του οίκου στη Γαλλία για τη διευκόλυνση των Ευρωπαίων αγοραστών, και περιλαμβάνει μια σειρά δημοπρασιών για όλο το 2021.

Ήταν η παρθενική εμφάνιση του Greek Sale στη Γαλλική πρωτεύουσα και περιελάμβανε έργα Ελλήνων καλλιτεχνών αλλά και δείγματα φιλελληνικής τέχνης. Σε επαφή που είχαμε με την ειδικό σε θέματα Ελληνικής τέχνης του οίκου, Αναστασία Ορφανίδου, εξέφρασε την ικανοποίηση των  διοργανωτών για τα αποτελέσματα της δημοπρασίας, καθώς κατόρθωσαν να πραγματοποιήσουν πωλήσεις ύψους €2.874.188, με το 76% των προσφερόμενων έργων να έχει πουληθεί και το 1/3 αυτών να διατίθεται σε τιμές που ξεπέρασαν τις αρχικές εκτιμήσεις.

Στη δημοπρασία πρωταγωνίστησαν τρία σπουδαία έργα, αυτά του Ράλλη, του Μόραλη και του Εγγονόπουλου, γεγονός που αποτελεί πολύ θετική ένδειξη για την αγορά της Ελληνικής τέχνης, σύμφωνα με την κυρία Ορφανίδου. Κεντρικό έργο της δημοπρασίας ήταν το έργο του Θεόδωρου Ράλλη «La Captive», του 1885, με αρχική εκτίμηση €300.000-500.000.  Ο πίνακας του Έλληνα ζωγράφου, που πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στη Γαλλία, αποτελεί ένα από τα πιο ξεχωριστά του έργα και κατακυρώθηκε για €375.312.

Τη δεύτερη θέση της δημοπρασίας κατέλαβε το «Silhouette / La bas au loin et près de la mer»  του Γιάννη Μόραλη, που δημιουργήθηκε το 2006 τρία χρόνια πριν το θάνατο του καλλιτέχνη. Το έργο με αρχική εκτίμηση €200.000-300.000 πουλήθηκε €250.313. Ωστόσο, η έκπληξη ήταν ένα άλλο ζωγραφικό έργο του καλλιτέχνη που κατόρθωσε να ξεπεράσει τις εκτιμήσεις και να καταταγεί τέταρτο στη δημοπρασία. Το έργο «Fille Nue» του 1979, που διατέθηκε από ιδιώτη Γάλλο συλλέκτη, ανέβηκε στα €156.562 παρά την εκτίμηση των  €50.000-80.000.

Την τριάδα συμπληρώνει το έργο του Νίκου Εγγονόπουλου «Sur la guerre d’ Indépendance / Paysage Orphique» του 1939, το οποίο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη Μπιενάλε της Βενετίας το 1954, η πρώτη φορά που η Ελλάδα εκπροσωπήθηκε στη διοργάνωση από έναν μόνο καλλιτέχνη. Το έργο αποτελεί εξέχον παράδειγμα της μετα-πολεμικής περιόδου του Εγγονόπουλου και τελικά πωλήθηκε για €175.313.

Σύμφωνα με δηλώσεις της κυρίας Ορφανίδου ευχάριστη έκπληξη για τους διοργανωτές αποτέλεσαν οι επιδόσεις των γλυπτών του Γιάννη Μόραλη και του Γιώργου Ζογγολόπουλου, ενός έργου του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα  και του πορτρέτου του Οδυσσέα Ανδρούτσου από τον Θεόφιλο.

Το μπρούτζινο γλυπτό «Le Couple» (1975) του Μόραλη πουλήθηκε αντί €12.750, παρά την εκτίμηση που το ήθελε να κινείται στο φάσμα €3.000-5.000, ενώ το ζευγάρι γλυπτών «Figure I» και «Figure IΙ» (1982), με αρχική εκτίμηση €6.000-10.000, έφτασε τα €52.812. Το γλυπτό του Ζογγολόπουλου «L’ Olivier», το οποίο είχε εκτιμηθεί στα €4.000-6.000, κατακυρώθηκε για €35.312.  Αξιοσημείωτη ήταν και η τιμή που πέτυχε ο πίνακας του Χατζηκυριάκου-Γκίκα  «Country Café I», έργο του 1939, Με αρχική εκτίμηση €30.000-40.000, το έργο κατακυρώθηκε στις €87.812.

Το πορτρέτο του αγωνιστή του 1821, Οδυσσέα Ανδρούτσου, φιλοτεχνημένο από τον Θεόφιλο Χατζημιχαήλ υπερδιπλασίασε την αρχική εκτίμηση των  €30.000-50.000 και ανήλθε στα €106.562. Το έργο του «Ο Καραϊσκάκης καταδιώκων τον Κιουταχή», χρονολογημένο το 1911, με κορνίζα που σχεδίασε ο Γιάννης Τσαρούχης  πουλήθηκε για  €100.312, εντός της εκτίμησης των €80.000-120.000.

Συμπερασματικά, θα λέγαμε πως το ενδιαφέρον των συλλεκτών για την Ελληνική τέχνη καλά κρατεί. Ιδίως φέτος, το επετειακό έτος για τα 200 χρόνια από την Ελληνική επανάσταση έδωσε νέα ώθηση στην αγορά των Ελλήνων καλλιτεχνών και αναζωπύρωσε το ενδιαφέρον για τη φιλελληνική τέχνη.

 

TAGS
Εργαστήριο Συντήρησης & Αποκατάστασης